lördag 28 mars 2009

Nä...Nä...Nä....jo?...Nä...


E har nu kommit fram till att hon har egen vilja! Att hon kan påverka omvärlden genom att säga Nä. :) Ganska coolt egentligen men ack så tåla modsprövande för morsan som är ovan. Som tur var kom jag på att börja läsa lite böcker för att lättare förstå vad händer i hennes utveckling. Och det jag genast tog till mig var orden....

VÄLJ DINA STRIDER Det får jag konstant öva på nu :) vad gör det nå om hon har två olika sockor på sig en dag....?! ingenting. Eller mössan fel väg osv....

På klädning hos folk när man skall åka hem har nu blivit värre men jag lyckas ännu få henne på andra tankar efter en stund. Jag skall försöka gå in med den inställningen att det är bra att hon trotsar. (för det är det ju). Och ska göra mitt bästa för att inte stressa upp mig. Men det är verkligen svårt! Som tur är behöver vi inte ha bråttom iväg nånstans på mornarna ännu och strida med klockan. Eller ha flera barn att trotsa med för den delen...

5 kommentarer:

Jenni sa...

Peters E. går fortfarande omkring med två olika sockor varje dag. Det är för att han vill ha två olika bilder samtidigt :-)

O. är inte så besvärlig ännu men det kommer nog... Tänk dig ett barn som ALLTID gör som mamma vill - inte friskt det heller :-)

fammo sa...

Det är bara bra med trots :)hon vill kanske tala om för mamma "att nu vill jag börja klä på mej själv!"fast..LITE får väl mamma hjälpa då..när de kör i hop sej med de korviga strumpbyxorna :)!

Ronja sa...

oij då. du får nog verkligen välja striderna låter det som.
:)

fammo sa...

om vi tycker att det är jobbigt så är det ingenting mot vad barnet har det i denna jobbiga ålder!men jag är inte ett dugg orolig att ni inte ska klara det::E.har de bästa tänkbara föräldrar!!

Miina sa...

Glöm inte bort att de behöver dessa strider! Det är det som får dem att växa och det är därför trotset finns. Välj dina strider och ta de strider som behövs. Det kommer att stärka både dig och henne.

Tro mig, det blir bara värre. :S Moalie är inne i 4-års trots där en liten motgång river hela världen, Natalie är en riktig bitch i skolmognastrotset (snacka om förstadie till tonåren) och Julina är på väg in i 10-års trotset med den osäkerhet som det för med sig, samtidigt som man ska leka tuff och klara mycket mer än man egentligen gör. Men fördelen med det är att alla 3 är utan trots i perioder oxå! :)

Mellan trotset hinner vi med besök på akuten oxå. ;) Moalie har nu 2 vackra stygn i handen.

*kram på er*